Bruk solvett – så unngår du skrukkete og flekkete hud.

Bruk solvett – så unngår du skrukkete og flekkete hud.

Det er fullt mulig å holde huden frisk selv om du liker å sole deg.

Herlig, herlig, men farlig, farlig. Å steke deg i sola er noe av det verste du kan gjøre mot huden. Ikke bare risikerer du å utvikle hudkreft, men UV-strålene bidrar også til at huden eldes. Du får rynker, uelastisk hud og ikke minst brune pigmentflekker.

Men fortvil ikke. Det er fullt mulig å bli brun uten at du trenger å bekymre deg for kreft og hudaldring. Det gjelder bare å beskytte huden riktig.

Her er våre ekspertråd:

Bruk riktig solbeskyttelse. Velg en bredspektret solkrem som inneholder både UVB og UVA-beskyttelse. UVB-strålene er de som gjør deg solbrent. UVA-strålene trenger dypere inn i huden og er de som forårsaker hudaldring. UVA-strålene går igjennom vinduer og skylag, så selv når det regner, bør du bruke UV-beskyttelse. Om sommeren i Norge utgjør UVA hele 98 prosent av den totale UV-strålingen.

Ikke mindre enn faktor 30/50. SPF 30 og oppover blokkerer 95 prosent av solens skadelige stråler. Jo lavere SPF – desto færre stråler blokkeres. Vær også klar over at effekten av en solkrem svekkes etter en time, så smør deg inn ofte – og ikke sjeldnere enn hver annen time. Da kommer den flotte brunfargen gradvis uten at du blir solbrent eller at du skader huden i de dypere lagene.

Beskytt tynn hud ekstra godt. Smør deg oftere på steder med tynn hud. Leggene, for eksempel, er ekstra utsatt. Hos kvinner er det et av de stedene hvor hudkreft først dukker opp. Brystet er også svært utsatt, og er det stedet der huden først mister elastisitet og blir skrukkete.

Bruk Aftersun. Etter noen timer i solen vil UV-strålene ha skapt en høy konsentrasjon av frie radikaler. Dette er molekyler som angriper og skader hudcellene. Ved å bruke Aftersun kan du stanse den ødeleggende prosessen. Aftersun inneholder nemlig ingredienser som nøytraliserer de frie radikalene, blant annet antioksidanter. En god Aftersun med antioksidanter, som vitamin E og kojic-syre, har faktisk evne til å reversere og reparere solskader. Dette viser helt ny forskning. E-vitamin har evnen til å stanse den skadelige prosessen som oppstår i huden når den er utsatt for sol, og Kojic-syre kan redusere den med 85 prosent.

Beskytt barna ekstra godt. Å bli solbrent som barn kan føre til hudkreft i voksen alder. Så smør inn barna hver time og la dem bade med T-skjorte dersom dere er på stranda.

Bruk rødt. Rødt er nemlig den av alle farger som reflekterer solen minst, og er dermed den lureste fargen du kan ha på kroppen.

Finn riktig solkrem: Har du sensitiv hud? Eller sliter du med akne, fet hud eller rosacea? Da vil en solkrem med fysisk filter være best. Et alternativ kan være et mineralpudder med rene mineraler som for eksempel Colorscience eller Jane Iredale. Har du svært tørr hud, anbefales det en fetere solkrem med kjemisk filter som gir mye fuktighet. Driver du med sport og svetter mye, anbefaler vi en vannfast solkrem spesiallaget for en aktiv livsstil. 

Ikke spar på solkremen. Den er til for å brukes opp. I løpet av en uke i solen bør den være tom. Her er mengden som anbefales brukt hver annen time på de forskjellige kroppsdelene:

Ansikt og hals: 1 teskje

Armene: 1 teskje pr. arm

Overkroppen: 2 teskjeer – en foran og en bak

Beina: 1 teskje pr. ben